♥♥♥ رازها : داستان و سرگرمی ♥♥♥

♥♥♥ رازها : داستان و سرگرمی ♥♥♥

داستانهای کوتاه و مطالب جالب و خواندنی
♥♥♥ رازها : داستان و سرگرمی ♥♥♥

♥♥♥ رازها : داستان و سرگرمی ♥♥♥

داستانهای کوتاه و مطالب جالب و خواندنی

خیره کننده ترین فراکتالهای طبیعی

هر فرکتال را که به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید، به قسمتهایی میرسید که اگرچه بدون نظم به نظر میرسند ، اما هر کدام نمونهای از طرح کامل و بزرگ اولیه هستند. بهترین فرکتال را باید در طبیعت جستجو کرد.گل کلم
 


در این تصویر میتوانید نهایت فرکتال بودن را در گلکلم ببینید. در واقع این الگو نمونه طبیعی خوبی از مارپیچ طلایی است، مارپیچ وابسته به لگاریتمی که در آن یک ضریب طلایی وابسته به عدد پی، بین فاصله حلقهها از هم وجود دارد.


زمینهای نمکی
زمینهای نمکی بندر سانفرانسیسکو بیش از یک قرن است که برای تولید نمک مورد استفاده قرار میگیرند.

زمینهای نمکی
در این تصویر که از بزرگترین زمین نمکی کره زمین یعنی سالار دو اویونی واقع در جنوب بولیوی گرفته شده است، میتوانید الگویی پایدار را تشخیص بدهید که با تکرار، یک الگوی تصادفی را به وجود آورده است، یک نمونه منحصر به فرد از فرکتالها.

بخیههای صدف
آمونیتها 65 میلیون سال است که منقرض شدهاند. آنها صدفهای مارپیچی با فضاهای خالی داشتند و دیوارههای بین این فضاهای خالی که بخیه نامیده شده، منحنیهای فرکتال پیچیدهای را شکل میداد. استفن جیگود از کسانی است که از این بخیهها برای اثبات عدم وجود نیروی تکامل به سوی پیچیدگی استفاده کرده است. او میگوید ما محصول تصادفیم و در جهان تنها.

صدفها
صدف آمونیتها گاهی هم به صورت یک مارپیچ وابسته به لگاریتم رشد میکرد، الگویی که در طبیعت زیاد دیده میشود، مثل همان گلکلم و کلمهای بروکلی.

الهام صدفها
شاید برایتان جالب باشد که همان صدفهای آمونیتها، الهامبخش این راهپله کلیسای جامع بارسلونا در اسپانیا بودهاند.

کوهها
کوهها حاصل نیروهایی هستند که پوسته زمین را به طرف بالا و در برخی مواقع هم پایین هل دادهاند. نتیجه، یک فرکتال است. این تصویر هیمالیا است، خانه بسیاری از قلههای برافراشته دنیا. هیمالیا هنوز هم بر اثر برخورد هند با صفحه اوراسیا در حال هل داده شدن به سمت بالا است، فرایندی که از حدود 70 میلیون سال پیش آغاز شده است.

سرخس
سرخسها مثال متداولی از مجموعههای خود تکرارشونده هستند. فرمول ریاضیاتی آنها، بعد از مایکل بارنسلی، فرمول سرخس بارنسلی نامیده شد. وی ریاضیدانی بودکه برای اولین بار روی این الگوها کار کرد.

سرخسها
وقتی الگوهای یکسانی با فرمول بارنسلی بارها و بارها به طور تصادفی تکرار شوند و کنار هم قرار بگیرند، میتوانند یک شی سرخسمانند منحصر به فرد به وجود بیاورند.

ابرها
این تصویر توسط ماهواره آکوا از ابرهای بالای اقیانوس اطلس جنوبی گرفته شده است. میبینید که شیارهای مورب الگوی فرکتال ابر را بر هم زدهاند. بر اساس مشاهدات ناسا از زمین، خیلی بعید است که چنین الگویی با این وضوح در یک ابر دیده شود و دانشمندان هنوز نتوانستهاند توضیح بدهند که این ابر چهطور شکل گرفته است.

ابرها
به احتمل زیاد این طولانیترین ابری است که تا به حال با دوربین به تصویر کشیده شده است. این حلقههای ابری، خیابانهای ابری هم نامیده میشوند و زمانی شکل میگیرند که ابرهای کمارتفاع به جسم مانعی مانند یک جزیره میرسند. زیر بالهای هواپیما الگوی مشابهی در جریانهای هوا دیده میشود.

برگها
بسیاری ازگیاهان در شکلگیری شاخهها و الگوی برگهایشان از فرمولهای مشخصی پیروی میکنند. نمونه آن را به وضوح میتوانید در این تصویر ببینید.

برگها
به طرز بسیار جالبی، الگوهایی که در جنگلزدایی با ساخت جادههای اصلی و فرعی به وجود میآیند، به الگوهای خود گیاهان شباهت دارند. در این تصویر الگویی که در غرب برزیل شکل گرفته را میتوانید ببینید. این منطقه یکی از وسیعترین جنگلزداییها در آمازون را شاهد بوده است.

درهها
این تصویر با رنگهای غیرواقعی از دره گرند، الگوی فرکتالی که رود کلرادو طی میلیونها سال خلق کرده را نشان میدهد. رنگ قرمز در تصویر نشاندهنده پوشش گیاهی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد