رسیدن قذافی به قدرت ریشه در اعتقادات پان عربیزم او داشت. پان عربیزم توسط جمال عبدالناصر در اواخر دهه 1950 به جود آمد.




اولین سال حکومت قذافی- این رهبر لیبی بسیار سعی کرد تا مرز بین کشورهایی عربی را از بین ببرد. زیرا معتقد بود که این مرزبندی ها ، کار قدرت های استعماری است که نمی خواهند اعراب متحد و یکی باشند. او نقش کلیدی در ایجاد شورای جمهوری های عرب ایفا کرد. در این عکس او را با انور سادات و حافظ اسد می بینیم.




سال 1986- یک بمب در کلوب شبانه "لا بلا" در برلین منفجر شد که در بین سربازان امریکایی بسیار محبوب بود. البته در ان زمان، مدارکی مبنی بر دخالت قذافی در انفجار انجا وجود نداشت. اما توسط دولت ریگان مقصر شناخته شد.


دست داشتن قذافی در بمب گذاری در برلین باعث شد که رونالد ریگان رئیس جمهور امریکا، او را سگ دیوانه ی خاورمیانه بخواند. وی همچنین دستور بمباران لیبی را صادر کرد. به همین دلیلف سکونتگاه قذافی هم بمباران شد.




دو سال پس از اینکه امریکا دستور حمله به لیبی را در سال 1988 صادر کرد.هوایپمایی در آسمان اسکاتلند منفجر شد. در طی تحقیقات انجام شده، دو مامور مظنون شناخته شدند و قذافی انها را تسلینم نمی کرد اما بالاخره در سال 1999 انها را تسلیم کرد.یکی از انها به زندان محکوم شد و دیگری تبرئه شد.


سال 1989- قذافی و حسنی مبارک در شهر مرزی مصر به نام "مرصا ماطروح"


قذافی تا به حال از سوء قصد های بی شماری جان سالم به در برده است.







سال 2008- قذافی در طول سالهای حکومت خود سعی کرده است که نوع پوشش بخصوص و متمایز از دیگران داشته باشد.وی در این عکس، در حال افتتاح اسکله ای در لیبی می باشد.



سال 2009- دیدار چاوز با قذافی در چادر اختصاصی اش


سال 2009- قذافی در این سال به نشست سران جی 8 در ایتالیا درعوت شده بود.


سال 2011- در روزهای اخیر مردم از حکومت استبدادی قذافی خسته شده و به خیابان ها امدند و خواستار پایان حکومت او شدند.


قذافی علیه این پادشاه کودتا کرد (عکس)
سرهنگ معمر قذافی 42 سال پیش علیه ملک ادریس سنوسی پادشاه وقت لیبی کودتا کرد و قدرت را در دست گرفت.

قذافی، کودتای خود را "انقلاب عظیم" و "انقلاب فاتح" نامگذاری کرد و نام لیبی را از "پادشاهی لیبی" به "جماهیریه عربی سوسیالیستی عظیم خلق لیبی" تغییر داد.

وی پس از کودتا، علاوه بر نظام حکومتی ، پرچم این کشور را نیز تغییر داد.

ملک ادریس از زمان استقلال لیبی از استعمار ایتالیا در سال 1951 تا زمان کودتای قذافی در 1969 قدرت را در دست داشت.

وی در سال 1969 و در هنگام سفر رسمی به ترکیه ، با کودتای قذافی مواجه شد. ملک ادریس پس از آن به یونان رفت و پس از مدتی زندگی در این کشور به مصر سفر کرد تا در سن 93 سالگی در قاهره درگذشت.

هم اکنون از خانواده پادشاه سابق لیبی، تنها پسرجوان ولیعهد باقی مانده که همراه با اعتراضات فعلی در لیبی، مورد توجه تحلیلگران و کارشناسان رسانه ای قرار گرفته است.


ملک ادریس سنوسی تنها پادشاه لیبی


پرچم قبل و بعد از کودتا


سونامی قیام مردمی در جهان عرب این بار به لیبی رسیده و گریبان دیکتاتوری را گرفته که خود نیز با کودتا روی کار آمده و سالها قدرت را در این کشور قبضه کرده است.

در حالی که گمانه زنی ها درباره سقوط سومین حکومت دیکتاتور جهان عرب متوجه یمن و حتی بحرین بود، بنظر می رسد با خط و مشی کنونی حکومت معمر قذافی، قرعه این بار به نام لیبی رقم بخورد.

هیچکس نمی داند دقیقاً در لیبی چه می گذرد. تلویزیون این کشور نیز تنها اخباری از تظاهرات چند هزار نفری طرفداران معمر قذافی، رهبر این کشور در طرابلس پخش کرده است که کاملاً پیچیده و مبهم بنظر می رسد.

حکومت لیبی اینترنت و فیس بوک را قطع کرده و هیچ خبرنگار خارجی در این کشور فعالیت ندارد و آنچه که خبرگزاریهای جهان گزارش می کنند، بیشتر از بطن نظام است.

انتفاضه کنونی در لیبی به عوامل اقتصادی باز نمی گردد بلکه به عوامل سیاسی باز می گردد.

جوانان زیر 25 سال لیبی که 52 درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می دهند، پذیرای خواری و ذلتی که پدران آنها طی 40 سال گذشته متحمل شده اند، نیستند بلکه تغییرات ریشه ای در لیبی را برای رسیدن به عدالت اجتماعی، تغییرات دموکراتیک و تقسیم ثروت کشور بر اساس اصل برابری خواستارند.

تظاهرکنندگان تغییر نظام و ریشه کنی آن را خواستارند و نظام نیز ریشه کنی انتفاضه را. به همین دلیل آمار کشته و زخمی های این انتفاضه به شکلی وحشتناک افزایش می یابد.

حمعیت: 6 میلیون

جمعیت زیر 40 سال: 5 میلیون

77 درصد مردم لیبی تا به حال رهبری به جز او ندیده اند.

لطفا تا باز شدن کامل عکسها شکیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب کنید